Sikkerhedsinstruks
Formål
Formålet med denne instruks/plan er at skabe størst mulig sikkerhed såvel under
træningen som i tilfælde af alvorlige hændelser samt begrænse omfanget og følgerne
af alvorlige hændelser mest muligt.
Generelt
Den daglige sikkerhed i hallen er baseret på:
Deltagerlister med telefonnumre og adresser
Så sikre springbaner som muligt
Inddeling af gymnasterne efter færdigheder/niveau
Tilpasning af spring efter gymnasternes færdigheder/niveau
Løbende instruktioner til springerne
Øvede/trænede modtagere afpasset efter springernes færdigheder
Beredskabet er baseret på:
Kendskab til denne instruks
Tilstrækkeligt antal voksne på alle hold – skal være i stand til at overskue og agere
korrekt ved alvorlige hændelser
Instruktørernes viden om førstehjælp
Viden om mulighederne for at tilkalde assistance
Kriseberedskabsplan (er under udarbejdelse)
Sikkerheden
Alle instruktører, skal inden træningen i hallen påbegyndes, føre en liste over deltagere
på dagens hold – husk at tilføje dem, der kommer dryssende.
Det skal være muligt udelukkende på grund af afkrydsningslisten evt. suppleret med en
adresseliste at evakuere og kontroltælle alle børn korrekt, ligesom det skal være muligt
på baggrund af den ajourførte adresseliste at kontakte de tilstedeværende børns
forældre.
Afkrydsningslisterne (kan være en eller to lister) er grundlaget for at der kan
handles korrekt i tilfælde af brand eller ulykker, hvor forældre skal tilkaldes,
ligesom listerne har stor værdi ved eventuel iværksættelse af kriseberedskab, da
alle tilstedeværende børns identitet derved er kendt.
Springbanerne skal være så sikre som muligt – sikres med skridmåtter. Banerne bør kun
planlægges af trænede instruktører.
2
Modtagere på springbanerne skal være fortrolige med og øvede på de aktuelle baner,
inden de kan stå alene på en springbane. Ingen unge står alene på baner som trampolin,
kraftspring, flik eller sværere spring.
Deltagere på springhold (uanset alder) bør løbende igennem hele sæsonen instrueres om,
at det IKKE er tilladt at benytte redskaberne, medmindre en af instruktørerne eller
hjælperne på holdet er klar til at modtage springeren.
Endvidere trænes gymnasterne i køkultur (hold afstand, løb ikke ind foran en, der skal
til at springe, undlad at pjatte/skubbe i rækkerne).
De mindre børn skal ligeledes instrueres om, at de ikke har adgang til redskabsrummet
alene.
Under træningen er der:
ingen tyggegummi eller andet spiseligt i hallen
ingen hængende ørenringe eller halskæder
Ingen med langt løst hår – dette skal sættes op ved spring
Beredskabet
Alle instruktører og hjælpetrænere skal kende indholdet af denne instruks og
kriseberedskabsplanen ( er under udarbejdelse)
Når der træffes beslutning om at oprette et springgymnastikhold, skal det vurderes,
om antallet af voksne er tilstrækkeligt i forholdet til antallet af deltagerne børn – hvis
dette vurderes negativt nedlægges holdet. På et springhold for børn under 14 år skal
der tilstede i hallen være minimum 2 voksne instruktører/trænere, som har kendskab til
børnene.
Mindst to instruktører eller hjælpere på hvert hold skal have kendskab til førstehjælp,
samt være i stand til at overskue og give instruktioner til hele holdet på en gang.
Instruktører og hjælpeinstruktører skal vide, hvordan man yder førstehjælp, tilkalder
assistance og informerer rigtigt.
Ved alvorlige skader ydes livreddende førstehjælp.
Børnene samles et passende sted – sørg for at få alle med.
3
Tilkald af hjælp ved mindre alvorlige skader
Ved mindre alvorlige skader tilkaldes forældre i henhold til navneliste efter behov.
Der er normalt ikke behov for yderligere information til bestyrelse eller øvrige
forældre.
Tilkald af hjælp ved alvorlige skader
Skaf overblik
Giv livreddende førstehjælp
Saml de øvrige børn et passende sted
Dette vil i første omgang være i hallen, hvor man kan overskue børnene.
Tilkald hjælp
Ved behov for ambulance skal denne helst tilkaldes fra telefon i cafeteriet.
Halinspektør informeres om hændelsen, og det aftales, hvilke døre der evt. skal låses op
for ambulancepersonalet.
Der sendes nogen ud til parkeringspladsen for at guide ambulancen til den rigtige
indgang.
Tilkald barnets forældre – brug afkrydsningslisten.
Når det er muligt – vurder om børnene med fordel kan flyttes til andet lokale.
Hvis børnene flyttes, er det vigtigt, at der er tilstrækkeligt antal voksne og hjælpere
til rådighed for at sikre at alle børn samles, og der ikke er nogen der forsvinder på
vejen.
Informer en person fra adresselisten bagest i denne instruks om hændelsen.
Vedkommende vil sørge for at tilkalde voksne, som kan bistå ved eventuel aflysning af
hold, pasning af børn, telefonopringninger til forældre, som skal hente deres børn,
iværksættelse af krisehjælp til trænere/hjælpere m.v.
Bevar overblikket
Når alle børn er afleveret /afhentet af deres forældre, og disse er informeret kort om
hændelsen, bør følgende overvejes:
Krisehjælp
De-briefing
Orientering af skole
Forløb af holdets næste træning
4
Hjælpemidler
Denne instruks samt ajourført tilkaldeliste ligger………
Førstehjælpskasse ligger i stålskab i redskabsrum
Isposer hentes i cafeteriet hos halinspektøren (husk at aflevere brugte poser igen)
Elastikbind ligger…..
Maske for kunstigt åndedræt ligger…….
Tilkaldeliste ved alvorlige hændelser
Der ringes først til den øverste på listen – hvis der ikke opnås kontakt, fortsættes til
den næste o. s. v.
Navn 1
Navn 2
Navn 3
Navn 4
Navn 5
Forebyggende:
Endvidere er nævnt følgende ideèr: Minimum alder på hjælpetrænere ?
Modtagekurser på springhold ?
04-08-08
Sikkerhedsinstruks